Legislativní změny v G1 PAM od 1. 7. 2024

GDZ: 524XXX002X66 
Modul PAM: 32PAM0152422X05 
Sestavy: až verze: 20PAMS152402Z69.zip

Od 1. července 2024 vstupuje v platnost legislativa týkající se evidence dohod o provedení práce
(DPP) a s tím spojené povinnosti zaměstnavatelů. Změny přinášejí zásadní úpravy v administraci
zaměstnanců činných na základě DPP. 

Nově se zavádí povinnost evidence všech zaměstnanců činných na základě DPP, a to včetně
nepojištěných zaměstnanců. Zaměstnavatelé budou povinni každý měsíc sdělovat seznam všech
těchto zaměstnanců a výši jejich příjmů prostřednictvím nového předepsaného tiskopisu nazvaného
„Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení
práce“ (Výkaz VPDPP).   

  • Termín podání výkazu: Do 20. dne následujícího měsíce. 
  • První podání výkazu: Poprvé za měsíc červenec 2024 do 20. srpna 2024 (možnost podání až po 31. 7. 2024). 

Jaké vznikají zaměstnavateli povinnosti? 

  • Zaměstnavatelé, kteří doposud zaměstnávali pouze nepojištěné zaměstnance na DPP, musí nejpozději do 31. července 2024 přihlásit svoji organizaci do registru zaměstnavatelů ČSSZ. Po přihlášení jim bude přidělen variabilní symbol (VS). (Nepředpokládáme, že by některý ze zaměstnavatelů využívající modul GINIS Standard dosud nebyl přihlášen na místně příslušné správě sociálního zabezpečení, nicméně nechceme tuto informaci pominout.) 
  • Registrace zaměstnanců na DPP – nejpozději do 20. srpna 2024 musí tito zaměstnavatelé přihlásit své zaměstnance na DPP, kteří dosud přihlášeni nebyli a jejich DPP pokračuje i v červenci 2024 a to bez ohledu na výši zúčtovaného příjmu v měsíci červenci 2024.  
  • Pravidelné zasílání měsíčních výkazů –  po registraci zaměstnanců činných na DPP  budou zaměstnavatelé zasílat měsíční výkazy DPP. 

Výkaz VPDPP bude sloužit pro sdělování výše příjmů za uplynulý měsíc. Tento výkaz bude obsahovat
veškeré příjmy (tj. příjem, který se u zaměstnanců účastných nemocenského pojištění zahrnuje do
vyměřovacího základu), včetně těch, z nichž se neodvádí pojistné na sociální zabezpečení (myšleno
podlimitní nebo nulové příjmy). 

Výkaz lze zasílat stejnými způsoby jako ostatní elektronická podání pro ČSSZ, jedná se  o e-Podání
VPDPP „Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o
provedení práce“.  

Řešení v modulu G1 PAM: 

Registrace zaměstnanců na DPP 

Všechny aktuální DPP v měsíci 7/2024, které vnikly před povýšením legislativních změn účinných od 1. 7. 2024, a které dosud nebyly přihlášeny, bude nutné přihlásit, a to prostřednictvím ONZ. Uživatel
má možnost ručního vytvoření přihlášek, a to z detailu PP volbou tlačítka „Přihláška“, které je nadále
pro DPP dostupné. V případě požadavku na automatické přidělení kódu činnosti pro dosud
nepřihlášené DPP, které jsou v měsíci 7/2024 aktuální, je možné využít speciální GDZ, které zabezpečí pro všechny aktuální dosud nepřihlášené DPP v měsíci červenci 2024 nastavení kódu činnosti dle
pořadí DPP a zároveň vytvoření přihlášky, změn a případně odhlášky v úloze „Oznámení o nástupu do
zaměstnání“.  

GDEVGDT0SC5N_1_ONZ_DPP_7_2024_skript 

Pro nově vzniklé DPP (po provedeném povýšení leg. změn účinných od 1.7.2024), u kterých bude
datum vzniku SP po 30.6.2024, již bude automaticky přiřazován příslušný kód činnosti, a to v souladu
s číselníkem vydaným ČSSZ pro určení kódu DPP (T, U, V, W, X, Y, Z). Pro DPP se tak bude vytvářet kód
činnosti automaticky jako je tomu u ostatních PPV se způsobem výpočtu SP „počítat“.  

U DPP se tak nadále bude v modulu GINIS PAM využívat ONZ pro nástup do zaměstnání, skončení
zaměstnání, dále k hlášení změn i oprav (s výjimkou změny u zúčtovaného příjmu – zde bude nutné
tuto změnu hlásit prostřednictvím VPDPP) a rovněž bude ONZ využito pro převod mezi VS.  

Prostřednictvím VPDPP se tak budou hlásit pouze zúčtované příjmy, oprava v případě změny
zúčtovaného příjmu (toto však vzhledem k hlášení po uzávěrce nebude důvodné využívat) a storna.  

Pro účely registrace a kontrol DPP byla vytvořena nová sestava: 

PAMPRA33 – Seznam DPP za zvolené období – sestava je dostupná v Údajích pracovníka a má dva
výběry dat: 

  • Aktuální DPP bez kódu činnosti – zde se provede výběr DPP, které jsou aktuální za zvolené období, a u kterých není zaveden kód činnosti. Pro měsíc 7/2024 se jedná o zásadní výběr na základě kterého by uživatel prováděl ruční přihlášení u DPP, u kterých není tento kód činnosti vyplněn (uživatel má možnost volby speciálního GDZ pro automatické vykonání těchto akcí).  
  • Vyplácené DPP – při tomto výběru generování dat se uživateli zobrazí seznam všech  DPP, které jsou ve zvoleném měsíci vyplácené, a to bez ohledu na platnost DPP ve sledovaném měsíci. Jedná se tedy o seznam DPP nejen aktuálních, ale mohou zde být i DPP, které již nejsou aktuální, ale je nutné za tyto DPP např. zaslat dodatečně přihlášku z důvodu zúčtovaného příjmu po skončení DPP, která byla ukončena před 1. 7. 2024 a účast na pojištění vznikla právě až z důvodu zúčtovaného příjmu po skončení. Taková DPP nebude vůbec vykazována ve výkazu VPDPP, a to z důvodu, že nebyla aktuální v měsíci 7/2024. Tedy i když dochází k zúčtování příjmu na takové DPP v měsíci 7/2024, popř. později, nebude se za tuto DPP provádět výkaz VPDPP. Seznam tak uživatelům slouží pro kontroly jak pro dodatečné přihlášení DPP ukončených před 1. 7. 2024, tak i pro kontrolu dat, která mají býtvykázána na výkazu VPDPP.  
  • Pro použití různých filtrů ve vygenerované sestavě dle potřeby uživatelů je tato sestava dostupná i ve formátu Seznam DPP za zvolené období – excel, aby bylo možné provést efektivnější převod do excelu pro následné využití. 

Výkaz VPDPP – Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě
dohody o provedení práce 

Byla vytvořena nová sestava, která je dostupná v Sociálním pojištění, a to z hlavního menu nebo
z pracovní karty osoby při výběru požadovaného PPV – DPP: 

PAMSOC02 – Výkaz zúčtovaných příjmů DPP 

Byla přidána možnost generování nové sestavy “Výkaz zúčtovaných příjmů DPP” (PAMSOC02) včetně
datové XML dávky s možností její uložení na disk, odeslání na PVS (Portál Veřejné Správy). 

Sestavu lze generovat z hlavního menu Pohledy – Sociální pojištění – Výkaz zúčtovaných příjmů DPP
(PAMSOC02). 

Dále je možné generovat sestavu typu “Oprava” nebo “Storno” z úrovně PPV pomocí volby Tisk –
Sociální pojištění – Výkaz zúčtovaných příjmů DPP (PAMSOC02) v kontextovém menu řádkem PPV na
kartě osoby. 

Volba pro přímé odeslání na PVS je přístupná po nastavení parametru “PAM – ŘP HM Pohledy – Výkaz
zúčtovaných příjmů DPP (PAMSOC02) – S odesláním na ČSSZ” (pam_rad_mmpo028). 

Pokud sestava obsahuje chybu a je požadována jiná akce než pouhý tisk sestavy, je po uzavření
prohlížeče sestav zobrazeno upozornění “Sestava obsahuje chybu! XML dávka nebyla generována.” a
spuštěný proces se ukončí (uložení XML, odeslání na portál). 

Generování sestavy PAMSOC02 z hlavního menu zabezpečí přehled všech DPP, pro které je nutné
odeslání výkazu VPDPP na ČSSZ. Volba generování sestavy PAMSOC02 nad konkrétním PPV – DPP
umožní výběr generování opravy nebo storna pouze za zvolenou DPP.  

Při generování sestavy je realizována kontrola povinných údajů, které jsou nezbytné pro řádné
přijmutí e-Podání VPDPP. Je zde realizována i kontrola, zda za DPP je již odeslána přihláška na ČSSZ.
V případě chybějícího údaje, popř neodeslané přihlášky DPP, je u takové DPP na výkazu VPDPP
uveden text názvu sestavy červeně a dále je na konci zobrazena informace o chybějícím údaji, popř.
neodeslané přihlášce.  
 
Sestava PAMSOC02 generována z hlavního menu uvádí pouze typ akce „Výkaz příjmů“.  
 
Sestava PAMSOC02 generována nad konkrétní DPP umožňuje výběr typu akce „Oprava“, popř.
„Storno“. Oprava by byla zvolena pouze v případě hlášení jiného zúčtovaného příjmu, což by v praxi
nemělo nastat. S ohledem na vývoj možných upřesnění, za kterých podmínek by bylo nutné hlásit
opravu zúčtovaného příjmu se však tato volba nad konkrétní DPP zpřístupnila. Co se týká akce
„Storno“ – tato akce by připadala v úvahu, pokud by již nahlášená DPP byla následně stornována,
tedy DPP by byla dostupná a nad touto DPP by bylo možné vygenerovat sestavu PAMSOC02 s typem
akce volbou „Storno“.  

Sestava PAMSOC02 má dostupné dva formáty, přičemž druhý formát s názvem „Výkaz zúčtovaných
příjmů DPP – seznam chyb“ zobrazuje výčet osob, u kterých se ve výkazu VPDPP vyskytují chyby, aby
uživatel měl k dispozici seznam chyb, které je nutné odstranit pro řádné odeslání výkazu VPDPP.  

Úpravy v kontrolách a plnění povinných položek v Oznámení o nástupu do zaměstnání pro DPP – účinnost od 1. 7. 2024

Kód zdravotní pojišťovny – nově je tento údaj povinný i pro DPP (druh činnosti je T-Z), u kterých je
datum nástupu (datum vzniku SP) větší nebo rovno 1. 7. 2024. Pro DPP, kde je datum nástupu do
zaměstnání v období od 1. 4. 2022 do 30. 6. 2024 není tento údaj povinný. 

Část 9 – důvod neposkytnutí podkladů 

Pro DPP (kód činnosti T-Z) se nově bude uvádět hodnota „2“  
 
GORDIC, 16. 7. 2024

Autor: Zdeněk Molík